keresés

2018. április 20., péntek

Rendőrségi szakirodalom és blogolás

Blogom indulásakor azt a célt tűztem ki magam elé, hogy a lehetőségeimhez mérten próbáljam meg bemutatni a magyar rendőrségi szakirodalom kezdeteit. Ízelítőt szerettem volna nyújtani azokból az izgalmas szakfolyóiratokból és  könyvekből, melyeket - szerintem - egy-két lelkes kutatón kívül talán kevesen ismernek, és megismertetni az olvasókat azokkal a "tudós" rendőrökkel és elkötelezett szakemberekkel, akiknek ezeket a forrásokat köszönhetjük. Közel másfél évvel a blog indulása után a feladatot még mindig fontosnak tartottam, mivel a téma az interneten még mindig igen alulreprezentált.

Az induláskor éltem azzal az előfeltételezéssel, hogy a megjeleníteni kívánt tartalom nem csak a téma iránt elkötelezettek érdeklődésére tarthat számot, hanem a szélesebb közönség körében is olvasókra találhat. Ennek érdekében igyekeztem úgy megválogatni a bejegyzések konkrét tartalmát, hogy az kellő mértékben figyelemfelkeltő lehessen bárki számára, és közben a szakembereknek is tartogasson „meglepetéseket”.

A tartalom
A tartalom könnyebb áttekinthetősége érdekében a blogon létrehoztam két külön aloldalt a "Ki kicsoda?" és a Könyvtár elnevezésű gyűjtemények számára. Az előbbi lényegében egy arcképcsarnok a bejegyzésekben bemutatásra kerülő neves szakemberekből, az utóbbin pedig elkezdtem összegyűjteni azokat a linkeket, ahol ingyenesen el lehet érni teljes szövegű régi, rendőrséggel kapcsolatos könyveket, cikkeket. A bejegyzések könnyebb visszakereshetősége érdekében megpróbáltam informatív címkékkel ellátni minden egyes bejegyzést.

A bevezető bejegyzés után röviden bemutattam a rendőrségi szakirodalom történetét, majd ezt követően több területet is érintettek az egymást követő hosszabb-rövidebb bejegyzések. Kimerítőbb elemzésre általában nem vállalkoztam, a lényeg minden esetben a figyelem felkeltése volt. Az egyik legelső bejegyzésben bemutatásra került az első magyar nyelvű szakfolyóirat, a Közbiztonság. Ezt követően - elsősorban - önálló művek (Oktatókönyv a vidéki rendőrség részére) és neves rendőrségi szakemberek (Rédey Miklós, Zsoldos Ignác, Karvasy Ágoston) voltak a bejegyzések témái. Ezeken kívül, érdekességként megosztottam még verset és egy izgalmas detektív feladványt is. A legnépszerűbb bejegyzésnek a Rédey Miklósról szóló írás bizonyult.

Természetesen friss blogként nem remélhettem, hogy szakmai eszmecsere fórumává válhat az oldal, de azért kaptam olyan hozzászólást (egy idézetet), melynek hatására később megszületett a Karvasy Ágostonról szóló bejegyzés.

Nehézségek
Az induláskor azt terveztem, hogy elsődleges forrásokat (információkat) teszek elérhetővé. Ez ideális esetben eredeti források digitalizálását és feltöltését jelentené. Ezt a célt végül nem sikerült megvalósítanom. Mivel azonban a blog alapvető célja mégiscsak olyan szakirodalmi források megosztása lenne az érdeklődő olvasókkal, melyek egyáltalán nem érhetőek el digitálisan, megoldást próbáltam találni a problémára. Azt találtam ki, hogy rövidebb forrásközléseket osztok meg a blogon. Az egyik ilyen bejegyzés a Vasárnap újságban 1861. március 10-én megjelent cikket idézte meg, mely Pest város újonnan létrehozott rendőrségéről szolgáltat érdekes információkat, és lényegében ez volt az első összefoglaló tudósítás erről az intézményről.

A legnehezebb feladatnak - visszajelzések hiányában - a bejegyzések témájának kiválasztása bizonyult. Ezzel kapcsolatban a jövőben érdemes lenne valamilyen módon megkérdezni az érdeklődők véleményét.

A jövő...
A témával kapcsolatban a végső - ki nem mondott - cél a digitalizálás lenne, de ezt inkább intézményi keretek között tartom megvalósíthatónak. Persze, ott van inspiráló jó gyakorlatnak például az MTDA is, de azt gondolom, hogy a régi rendőrségi szakirodalom digitalizálását és megosztását a hazai szakmai szervezeteknek kellene felvállalnia. Egy az általam gondozott bloghoz hasonló felület azonban remek hátteréül szolgálna a digitálisan elérhetővé tett tartalmaknak: reklámként, interaktív felületként és a háttér-információk gyűjtőhelyeként tudna szolgálni. Ezen célok érdekében a blogolást a jövőben is folytatni szeretném...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése